Het beeld blijft me altijd bij: een grote menigte voor Macy’s,  een van de bekendste warenhuizen in Amerika. Op het moment dat de deuren opengaan wordt de massa naar binnen geperst. Mensen lopen over elkaar heen, grissen spullen uit elkaars handen. Dit kan maar een ding beteken: het is Black Friday in Amerika. En wat vind ik het jammer dat deze traditie is overgewaaid naar Nederland.

Black Friday is de dag na Thanksgivings Day, de dag waarop alle Amerikanen (en ook Canadezen) danken voor een goede oogst (vroeger) en een goed leven (tegenwoordig). Thanksgiving wordt elke 4e donderdag van de maand november gevierd. Sinds enkele jaren is ook de dag na Thanksgivings Day voor veel Amerikanen een vrije dag. Die dag wordt het startschot gegeven voor de kerstinkopen. Met grandiose speciale aanbiedingen, die miljoenen mensen naar de winkels lokt. Mensen die uiteraard veel meer kopen dan ze van plan waren.

Amerikaanse traditie in Nederland

Black Friday is overgewaaid naar ons land en is al aardig aan het inburgeren. Terwijl we hier natuurlijk helemaal geen Thanksgiving vieren, laat staan dat we de dag erna vrij zijn. Maar de winkeliers hebben ontdekt dat die dag mensen trekt, en hebben de traditie van grote aanbiedingen overgenomen. Door nu grote kortingsacties te bieden hopen ze op een enorme omzet voor de feestdagen.

Voor de consument is het een heerlijk moment: de aanbiedingen vliegen je om de oren. Heb je die ene broek al een tijdje op het oog? Wacht dan tot Black Friday, en de kans is groot om ‘m voor een schijntje te kopen. Maar trap niet in de valkuil van Black Friday: meer kopen dan je nodig hebt. Want dan wordt die leuke aanbieding ineens een serieuze ongeplande uitgave.

De grote kortingsacties beperken zich inmiddels al lang niet meer tot alleen de vrijdag. De acties gaan het hele weekend door. De maandag erop wordt Cybermonday genoemd en werd in het leven geroepen door de webshops als online tegenhanger. Maar tegenwoordig beginnen de acties online ook gewoon op vrijdag en lopen ze door tot maandag. En zelfs al de hele week voor Black Friday.

Iedereen doet mee, of niet?

Ik merk dat velen ervan uitgaan dat alle webshops meedoen. Want door niet mee te doen mis je toch een enorme omzet. Toch? Niks is minder waar. Meedoen aan Black Friday kan je webshop om zeep helpen. Als kleine of gemiddelde webshop concurreren tegen de big boys, is een bij voorbaat verloren strijd.  Want ga je te ver onder je prijs zitten om klanten te lokken, dan maak je geen winst. Met een beetje pech draai je verlies.

 

inpakken

Ik doe niet mee. Waarom niet?

Misschien heb je nu inmiddels wel door wat ik wil zeggen: ik doe niet mee. Jammer? Misschien. Maar bij Bastaa! vind je het hele jaar door leuke en unieke producten voor een eerlijke prijs. De enorme kortingsacties passen niet bij mij en mijn producten. Ik run mijn webshop met veel aandacht en liefde. Elke bestelling krijgt persoonlijke aandacht en ik pak het met liefde voor je in.

Wat dan wel?

Anders dan veel winkels en webshops vind je bij mij dus geen Black Friday. Dat betekent niet dat er deze dagen helemaal niks bij Bastaa! te halen valt. Ik heb altijd producten in de aanbieding. En ik heb nog een extraatje: omdat het (mede) door Black Friday een enorme drukte wordt verwacht bij de pakketdiensten, geef ik je bij elke bestelling die voor 5 december a.s. binnenkomt, iets lekkers cadeau.

Daarnaast ontvang je de hele maand december ( eigenlijk al vanaf 26 november 🙂 ) een kortingsbon voor je nieuwe bestelling in de maand januari. Want dat heb ik het liefst: dat je nog eens terugkomt bij mij. Omdat jij, net als ik, blij wordt van de mooie vintage en retro producten van Bastaa! Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg Bastaa! op social media zodat jij altijd op de hoogte bent van leuke aanbiedingen, nieuwtjes en extraatjes. Speciaal voor jou!

Ik wens je alvast een hele fijne Sinterklaasavond en liefdevolle Kerst.

 

 

 

De waardering van www.bastaa.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.8/10 gebaseerd op 843 reviews.